Sunday, 20 July 2014

Pendidikan Khas Masalah Pendengaran

Pendidikan Khas Masalah Pendengaran

Masalah pendengaran ialah ketidakupayaan mendengar pertuturan, bahasa, muzik dan bunyi-bunyi alam sekeliling adalah berkaitan dengan masalah psikososial yang memberi kesan terhadap fungsi dan kualiti kehidupan seharian (Lindblade dan McDonald 1995).

Punca:
  • Baka
  • Semasa lahir
  • Selepas lahir

Tahap kehilangan pendengaran:
1. Kurang pendengaran
  • Ringan – tahap kehilangan antara 20 – 35 decibel (dB) bantuan alat pendengaran
  • Sederhana - tahap kehilangan antara 36 – 60(dB) memahami percakapan 3-5 kaki dan perlu suara kuat.
2. Pekak
  • Teruk - tahap kehilangan antara 61 – 90 (dB) jarak 1 kaki
  • Sangat teruk - tahap kehilangan lebih 91(dB) keatas sedar bunyi melalui getaran
Implikasi Kepada Pengajaran dan Pembelajaran Di Dalam Bilik Darjah
  • Guru-guru diingatkan supaya bercakap dengan jelas dan jangan membelakangkan kanak-kanak ini semasa memberi arahan atau mengajar. 
  • Kanak-kanak ini boleh ditempatkan di baris hadapan kelas untuk memudahkan mereka melihat wajah guru. 
  • Penggunaan bahasa isyarat adalah satu cara efektif untuk berkomunikasi dengan kanak-kanak ini, Guru perlu dilatih dan didedahkan kepada cara menggunakan jari tangan untuk mengeja. 
  • Tetapi hari ini komunikasi secara keseluruhan digalakkan di mana ia melibatkan pertuturan, pembacaan, bahasa isyarat dan bahasa badan. 
  • Sediakan persekitaran pembelajaran yang tidak diganggu oleh bunyi bising atau gangguan bunyi lain. 

No comments:

Post a Comment