Kanak-kanak terencat akal mengalami masalah di dalam pembelajaran kerana tahap mental yang rendah dan rendah ataupun tiada keupayaaan dalam mengurus aktiviti harian. Kanak-kanak yang mengalami terencat akal teruk tidak dapat berjalan, bercakap ataupun mengurus diri (Jamila K.A Mohamed 2005).
Kanak-kanak yang mengalami kerencatan akal ringan menunjukkan ciri-ciri seperti berikut:
- Kurang koordinasi motor.
- Sukar menumpukan perhatian.
- Kemahiran membaca dan bahasa yang lemah serta berada pada tahap yang rendah dapada mereka yang sebaya.
- Sukar mengaplikasi sesuatu yang dipelajari dalam situasi baru.
- Kesukaran dalam memahami konsep yang abstrak dan membuat kesimpulan.
- Kanak-kanak ini sukar menurut arahan dan tidak berupaya memilih aktiviti secara sendirian.
- Mereka juga menghadapi masalah koordinasi mata dan tangan.
- Mereka mempelajari bahasa dan kemahiran dengan perlahan, tidak seperti kanak-kanak biasa.
- Paras rupa kanak-kanak ini seperti kanak-kanak biasa dan mereka biasanya dibenarkan masuk ke sekolah biasa.
- Kurikulum di sekolah digubal untuk kanak-kanak biasa dan merupakan cabaran bagi kanak-kanak dengan masalah terencat akal.
- Kebanyakan kanak-kanak ini gagal di sekolah kerana IQ mereka yang rendah iaitu antara 55/60 dan 85/90.
- IQ kanak-kanak normal adalah 90 ke atas.
- Namum begitu, kebanyakan kanak-kanak bermasalah terencat akal ringan boleh ke sekolah dan boleh mempelajari pelbagai kemahiran akademik seperti kemahiran vokasional sosial untuk membantu menjadikan meraka sebagai individu yang produktif.
No comments:
Post a Comment